Järnvägen i Glemminge(bro)

Järnvägslinjen Köpingebro – Gärsnäs

Den 12 april 1893 var representanter från socknarna längs vägen mellan Köpingebro och Gärsnäs kallade till ett konstituerande sammanträde i Ystad. Anledningen var att kaptenen i VoV – byggnadskåren, C. Schmidt hade upprättat en plan jämte kostnadsförslag på en järnvägslinje mellan Köpingebro och Gärsnäs. Genom Ystads stads intresse hade man redan år 1890 av de omkringliggande kommunerna fått ett positivt svar på sin förfrågan. I insamlat aktiekapital fanns redan 400.000:-.  Vid sammanträdet ovanstående dag fick man ytterligare 370.000:-, därav satsade Glemminge kommun 15.000:-.

Vidare beslutade man antaga C. Schmidts linjeförslag till en kostnad av 688.000:-. En styrelse utsågs med bl.a. kyrkoherden i Glemminge, sedemera biskopen i Växjö stift, H. Lindström.

Det första spadtaget på den nya banvallen i Köpingebro togs den 11 juli 1893 då ca 30 man sattes i arbete. Men redan efter ett par dagar var ytterligare 100 man i arbete. I början av september kom den första lasten med järnvägsskenor från England, vägande 1,5 miljoner kg.

Rallarelagen jobbade i god takt och den 1 november 1893 hade man nått Glemminge. Längs den lagda järnvägsbiten till Glemminge kunde man transportera byggnadsmaterial till stationsbygget. Men allting gick inte som en dans på rosor! Det visade sig nämligen vid en kontroll som järnvägsstyrelsen gjorde på stationshuset i Glemminge att byggmästaren inte hade följt arbetsbeskrivningen till fullo utan väggarnas tjocklek stämde inte, varför byggmästaren fick riva ner det redan uppförda och börja om från grunden. Men bygget fortsatte i rask takt även om små irritationsmoment uppstod emellanåt.

Järnvägsstationen i Glemmingebro

Järnvägsstationen i Glemmingebro

Vid ordinarie bolagsstämma den 12 maj 1894 kunde meddelas att stationshusen i Glemminge, Valleberga och Löderup var klara till ett pris av 30.000:- pr styck. Vid samma stämma blev järnvägseleven M. Sterner, Skurup utsedd till stationsföreståndare i Glemminge. Vidare beslutade man att stationerna i Glemminge och Valleberga skulle ändra namn till Glemmingebro respektive Hedvigsdal. Arbetet fortsatte, man snart började man strejka under ledning av arbetsförman Anders Persson, Glemminge. Orsaken till strejken var krav på bättre lön. Någon löneförhöjning blev det inte men Anders Persson blev häktad och fick sedamera två månaders fångelse för “våld mot tjänstgöring stadd ordningsvakt”. Persson var inte Glemmingebo, enl. vad jag kan förstå utan härstammade från Vä som ligger utanför Kristianstad, men var avdelad förman vid stationsbygget i Glemminge.

Glemmingebro station

Glemmingebro station

Den 26 september 1894 kunde banan avsynas och den 4 oktober 1894 kunde järnvägslinjen Köpingebro-Gärsnäs invigas av Landhövdingen, greve Magnus De la Gardie. Premiärtåget utgick från Ystad. Flaggrika färgdekorationer med unionsmärket i fronten, tuffade tåget i högsta tillåtna hastighet av 35 km i timmen ut från stationsområdet i Köpingebro. Den första anhalten var Glemmingebro där stins Sterner kunde hälsa välkommen och vifta med sin nyerhållna flagga. Många Glemmingebor hade kommit på plats för att med förundrade ögon bevitna när det första tågsättet rullade in på stationsområdet i samhället. I vår egen mänskliga fantasi kan vi se hur det stora svarta ångloket kom, pustade, stönade, knistrade och visslade för att göra ett kort men för allas trevligt uppehåll. Det var otaliga ångkrafter som för ett ögonblick skulle hållas istyr. Men efter ett kort ögonblick stönade det vidare mot Hedvigsdal. Så var då en ny och välkommen kommunikation öppnad. Vägen låg nu öppen för nya djärva grepp och dessa lät inte vänta på sig.

Ur boken Glemminge- pärlan på Österlen av Lennart Alfredsson
 
 Alfred Grahnqvist, stins i Glemmingebro
 

 

Nedläggning

Den 27 september 1970 lades både god- och persontrafiken ned på den 23 kilometer långa sträckan mellan Köpingebro och Hammenhög och under åren 1970-1971 revs spåren upp.

Från den 27 september 1970 lades även persontrafiken ned på den 5 kilometer långa sträckan mellan Hammenhög och Gärsnäs. Den 1 april 1984 upphörde godstrafiken på sträckan Hammenhög – Gärsnäs och spåren revs upp 1985.

Från historiskt.nu

Glemmingebro station 2000-talet

Bilder på järnvägsövergångarna i Glemminge, fotograferade  november 1957.

Västra järnvägsövergången, taget mot sydost.

Västra järnvägsövergången, taget mot sydost.

Västra järnvägsövergången, taget mot nordväst.

Västra järnvägsövergången, taget mot nordväst.

Västra järnvägsövergången, taget mot nordost.

Västra järnvägsövergången, taget mot nordost.

Västra järnvägsövergången, taget mot sydväst.

Västra järnvägsövergången, taget mot sydväst.

Östra järnvägsövergången, taget mot sydost.

Östra järnvägsövergången, taget mot sydost.

Östra järnvägsövergången, taget mot nordväst. Banvaktsstugan syns till höger om järnvägen, närmast i bilden.

Östra järnvägsövergången, taget mot nordväst. Banvaktsstugan syns till höger om järnvägen, närmast i bilden.

Östa järnvägsövergången, taget mot nordväst. Banvaktsstugan till vänster.

Östa järnvägsövergången, taget mot nordväst. Banvaktsstugan till vänster.

Östra järnvägsövergången, taget mot sydost.

Östra järnvägsövergången, taget mot sydost.

Knappsdala, taget mot sydost

Knappsdala, taget mot sydost

Knappsdala, taget mot nordväst.

Knappsdala, taget mot nordväst.

Knappsdala, taget mot öster.

Knappsdala, taget mot öster.

Knappsdala, taget mot väster.

Knappsdala, taget mot väster.

 
Bildkälla

2 kommentarer

  1. Lennart Johnsson

    Jätteintressant att ni lagt in Lennart Alfredssons avsnitt om järnvägen i Glemminge. De mer än 50 år gamla bilderna ger verkligen en riktig nostalgikick. Men vem var så förutseende att hålla i kameran 1957? Lennart J

Lämna ett svar

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng